História elektromobilov.
Pozrime sa na prekvapivo dlhú históriu elektromobilu a na kľúčové inovácie, ktoré nám do dnes prinášajú výhody...
Môžete si myslieť, že elektromobily sú relatívne novým vynálezom, ale vedci skúmali potenciál využitia elektrickej energie na napájanie automobilu - alebo to, čo bolo v skutočnosti vtedy vozidlom - od polovice 19. storočia.
O skutočnom vynálezcovi elektromobilu sú stále dohady. Ak však chcete elektromobil vystopovať späť do histórie, v roku 1828 maďarský vynálezca Anyos Jedlik vytvoril typ elektromotora, ktorý používal na pohon malého modelu.
Vynález elektromobilu, ktorý by mohol niesť ľudí, sa medzitým uskutočnil medzi rokmi 1832 a 1839. Presný rok zostáva neznámy, ale Škót Robert Robert Anderson je všeobecne uznávaný ako ten, ktorý vynašiel elektrický vozík s nenabíjateľnými batériami.
V rokoch 1834 až 1835 američan Thomas Davenport tiež vynašiel elektrický vozík, zatiaľ čo vedci z Holandska a Maďarska sú tiež ocenení tímto vynálezom.
Azda najdôležitejšie je, že v roku 1865 francúzsky fyzik Gaston Plante vynašiel nabíjateľnú batériu, ktorá by robila elektromotor praktickejším.
Všetky dnešné čisto elektrické autá - od Renault Zoe až po model Tesla Model S - vďačia za svoju existenciu Plantemovmu vynálezu pripojenia motora k nabíjateľnej batérií.
Prvý elektrický vozík ktorý vstúpil do sériovej výroby vytvoril William Morrison z Iowy. Morrison predtým postavil niekoľko prototypov elektrických vozidiel, ale až v roku 1891, keď podpísal zmluvu s americkou firmou Battery Battery, aby vyrobil a propagoval svoj vynález, sa veci začali hýbať.
Parametre vozidla 'Morrison Electric' boli väčšinou slabé podľa dnešných štandardov: jeho elektromotor vyvinul len 4 bary, batérí trvalo dobitie 10 hodín a najvyššia rýchlosť bola medzi 6 a 12 mph. Hovorí sa však, že dosiahnuteľný dosah je 100 míľ, čo je v skutočnosti veľmi pôsobivé vzhľadom na to, že mnohé z dnešných elektrických automobilov sotva zvládnu viac a niektoré stále ponúkajú menej; napríklad Smart EQ ForTwo má oficiálny rozsah 99 míľ.
V roku 1895 bola upravená verzia Morrison Electric zaradená do prvého automobilového závodu, ktorý sa konal v Amerike. Závod Chicago Times-Herald bol organizovaný na podporu amerického automobilového priemyslu a víťazovi ponúkol 2000 USD.
Prvé elektromobily používané ako taxíky prišli v roku 1897, keď spoločnosť Electric Carriage and Wagon Company z Philadelphie dodala 12 áut na použitie v New Yorku. Tá istá spoločnosť vyrobila nový model Electrobat o dva roky neskôr a v roku 1899 sa v meste používalo 100 takýchto vozidiel. Je smutné, že požiar v roku 1907 zničil veľkú časť vozového parku spoločnosti, čo spôsobilo jeho zatvorenie.
V roku 1898 bol spustený ďalší nový elektrický automobil, ktorý pochádza z Porsche. Bol poháňaný 3bhp motorom, najvyššiu rýchlosť mal 22 mph a dosah až 50 míľ. A zatiaľ čo sa tieto čísla zdajú byť smiešne v porovnaní s tými, ktoré priniesol automobil Porsche v roku 2020, v danom čase, boli ešte dostatočné na to, aby stačili na víťaztvo v závode elektrických áut kde skočilo prvé s náskokom 18minút.
Ďalší medzník bol dosiahnutý v roku 1899, keď sa belgický elektrický automobil stal prvým cestným vozidlom, ktoré cestovalo rýchlosťou viac ako 62 mph. Poháňaný dvoma elektromotormi vyrábajúcimi kombinovaný 67bhp, bol poháňaný belgickým vodičom Camille Jenatzy a nastavil nový rekord rýchlosti na pevnine, ktorý bol neprekonaný do roku 1902, kedy by bol pokorený parným motorom, ktorý cestoval rýchlosťou 75 mph.
Popularita elektromobilov v tomto bode prudko stúpla, najmä v Amerike. V skutočnosti zo 4192 automobilov vyrobených v USA v roku 1900 bolo 28% elektrických. Kupujúci údajne uprednostňovali elektromobily, pretože nemali vibrácie, pachy ani hluk svojich ekvivalentov poháňaných benzínom alebo parou.
Úspech elektromobilov sa zastavil v roku 1912, avšak najmä vďaka Henry Fordovi, ktorého techniky sériovej výroby (a následný úspech s modelom T) znížili cenu automobilov s benzínovým motorom, čím sa stali podstatne lacnejšími ako elektrické alternatívy. , Napríklad, elektrický roadster v roku 1912 stál 1750 dolárov, zatiaľ čo benzínové auto vás vyšlo len na 650 dolárov.
Elektromobily v skutočnosti do roku 1935 zmizli z USA a vývoj sa nezačal znovu až do šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, keď sa objavila potreba nájsť alternatívne palivá, ktoré by pomohli znížiť problémy spôsobené výfukovými emisiami.