Veterán ako investícia.
Investori, ktorí majú dostatok peňazí, váhajú kam vložiť svoje peniaze. Dlhé roky bolo pravidlom, že najbezpečnejšia je investícia do zlata. No bublina, ktorá spľaskla nedávno, zobrala investorom i tento posledný „bezpečný“ prístav pre ich financie.
Štátne dlhopisy tiež už nie sú také 100%-tné ako si všetci mysleli, Grécka kríza ľuďom ukázala, že ani to nie je istota akú by hľadali. Akcie lietajú hore-dole, a tak je otázkou, čo sa dnes zhodnocuje najlepšie. Medzi výhodné investície sa dnes radia i veterány.
Pred rokmi, keď niekto kúpil napríklad klasické Ferrari za pár miliónov, vyzeral ako bohatý nadšenec. No zrejme už vtedy zopár chytrých hláv vedelo, čo robia. Najlepšie kúsky totiž zhodnocujú investíciu v desaťročnom horizonte viac než o 400 percent!
Samozrejme, bavíme sa tu o značkách ako Ferrari, Aston Martin, Porsche či Mercedes. A väčšinou sú to kúsky, ktorých sa vyrobilo menej ako 300, a dnes ich nájdeme už len v počte pár kusov. Medzi také môžeme zaradiť napríklad Ferrari 275 GTB (1960), Bentley Continental R (1953), alebo Lancia Aurelia B24S Spider America (1955).
Spomínané Ferrari 275 GTB v čase uvedenia na trh stálo niečo vyše 7000 Eur, čo na vtedajšie platy nebol malý peniaz, no nedá sa to porovnať s hodnotou, akú má dnes – ohromných 27 milión Eur. Situácia na trhu s veteránmi je dnes taká, že málo pracháčov chce svoje drahé investície vôbec predávať.
Každý chce ešte chvíľu počkať a potom predať s čo najvyšším ziskom. Napriek tomu sa však dá kúpiť auto, ale treba ho poriadne preplatiť. Veľmi dobré zhodnotenie ukázal predaj Ferrari 275 (1966), ktoré majiteľ podržal iba rok, a dokázal ho minulý mesiac predať za dvojnásobok kúpnej hodnoty, teda 1,7 milióna Eur.
Výnosnosť investície:
Klasické autá – 395 %
Vzácne mince – 248 %
Známky – 216 %
Umenie – 199 %
Exkluzívne víno – 166 %
Bižutéria – 140 %
Hodinky – 76 %
Pekný príklad je i nákup Ferrari 250 GT Berlinetta v roku 2003 za 1,2M dolárov a jeho predaj minulý rok za 6,7M. Samozrejme to, či takáto investícia je výhodná alebo na nej investor stratí, záleží od trendov a nájdení správneho kupca.
Dnes je v móde klasika zo 60-tych rokov, za desaťročie to môže byť špičkou v predaji McLaren F1 GTR alebo Veyron SS.
Každopádne ešte výraznejší rast cien veteránov sa očakáva v roku 2014, kedy sa oficiálne otvorí čínsky trh pre tento sortiment.
Že to pre niekoho bude výhodné, hovorí i štatistika organizácie Historic Automobile Group International (HAGI), ktorá udáva nárast cien oproti roku 1980 až 27-násobne. John Collins, špecialista na veterány Ferrari, jednému majiteľovi ponúkol za 250 GTO 32,1 milión libier. „Odmietol ma, majiteľ vie, že cena pôjde hore“ – dodal.