Benzín alebo diesel?
Otázka, ktorú si mnohí z nás kladú znie: “Je lepší diesel alebo benzín?” Nuž, odpoveď nie je taká jednoduchá a najviac záleží na tom, čo od auta očakávame a aký druh jázd praktizujeme. Poďme si to teda rozobrať od základov.
Sú teda 2 skupiny ľudí. Jedna skupina nedá dopustiť na dieselový motor a druhá zas na benzínový. Dieseláci si pochvaľujú najmä nízku spotrebu a záťah v nízkych otáčkach. Benzínový nadšenci zas vyšší výkon rozložený rovnomerne v celom spektre otáčok a tiež možnosť točiť motor do vysokých otáčok.
Dnešná doba je úplne iná a určiť, či je lepší diesel alebo benzín, nie je vôbec ľahké, no nie nemožné. Poďme sa však najskôr pozrieť na 3 základne rozdiely dieselového motora a benzínového motora.
1. Cena
Pri porovnaní cien automobilov s dieselovým motorom a ceny automobilov s benzínovým, uvidíme, že autá s dieselovým motorom sú v porovnaní s tými benzínovými drahšie. Niekedy tento rozdiel cien tvorí len pár stoviek, inokedy pár tisícok.
2. Spotreba paliva
To či má menšiu spotrebu diesel alebo benzín nemusíme ani riešiť. Pokiaľ je vašou jedinou starosťou spotreba paliva, rozhodne siahnite po dieselovom motore. Aj keď moderné benzínové turbomotory dosahujú na papieroch nižšiu spotrebu, ktorá sa približuje spotrebe dieselových motorov, realita je úplne iná.
3.Výkon
V dnešnej dobe preplňovania a priameho vstrekovania je voľba zložitejšia. Dieselové motory vynikajú razantným záťahom už vo veľmi nízkych otáčkach vďaka vysokému krútiacemu momentu, no vo vyšších už nemajú toľko síl ako ich benzínové súrodence. No vývoj benzínových motorov tiež nestojí na mieste. Technológie preplňovania a variabilného časovania ventilov sú takmer samozrejmosťou. Dnes sa benzínové motory v záťahu v nízkych otáčkach dokážu rovnať dieselovým. V každom prípade je však jasné, že ak porovnáme dva motory rovnakého objemu, vybavené rovnakou technológiou, bude jasným víťazom z hľadiska dynamiky a výkonu benzínový motor.
Auto s akým motorom si teda zaobstarať?
Vo všeobecnosti platí, že pri akýchkoľvek turbomotoroch si treba dávať pozor prvé kilometre po naštartovaní a podľa možnosti turbo až do zahriatia motora používať iba minimálne. Okrem toho sa v moderných naftových motoroch používa aj DPF (filter pevných častíc), ktorý odchytáva čiastočky uhlíka z horiaceho procesu a ešte raz ich spaľuje.
Na to, aby fungoval správne, si vyžaduje občasnú rýchlu jazdu, inak bude nutná jeho výmena. Toto sú hlavné dôvody, prečo sa naftové motory odporúčajú predovšetkým na dlhšie trate, kde sa motor dokáže poriadne zahriať a fungovať na rovnakých otáčkach po dlhší čas. Ak teda jazdíte väčšinou len krátke trasy po meste, zvoľte radšej benzínovú variant. V prospech benzínového motora hrá ešte nižšia hmotnosť, nižšie zaťaženie prednej nápravy a vo väčšine prípadov lacnejší servis, no štýl jazdy sa na spotrebe benzínového motora prejavuje oveľa citeľnejšie.
Je to teda hlavne o tom, na čo budete auto využívať a akým spôsobom budete šoférovať. So správnym výberom vám samozrejme pomôžeme my.